Mieszkanka gminy Śrem straciła oszczędności! Uważajcie, aby nie stać się ofiarą spoofingu!
Mieszkanka gminy Śrem, wcale nie seniorka, a kobieta w średnim wieku, została oszukana i straciła wszystkie oszczędności! Uważajcie, aby nie stać się ofiarą spoofingu! Ostrzegamy! Warto przeczytać, co przytrafiło się mieszkance gminy Śrem, aby mieć świadomość sposobu działania oszustów i nie stać się ich ofiarą.
4 marca br., rano, do mieszkanki gminy Śrem zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się, że jest pracownikiem banku i powiedział, że ktoś próbował pobrać pieniądze z jej rachunku bankowego. Przekazał również, iż na jej konto ktoś o konkretnych danych wpłacił skradzione pieniądze i od tej chwili ona jest tzw. „słupem” i musi coś z tym zrobić, aby nie popełniła przestępstwa. Mężczyzna wypytywał o posiadane przez kobietę rachunki bankowe i otrzymywał odpowiedzi. Powiedział, że kobieta musi natychmiast jechać do Poznania do bankomatu i wypłacić pieniądze z rachunków, ponieważ są one zagrożone. Mieszkanka gminy Śrem udała się do Poznania i była cały czas w kontakcie telefonicznym z mężczyzną, który podszywał się pod pracownika banku. Kobieta wypłaciła w poznańskim bankomacie, w kilku transakcjach, ponad 30 000 złotych. Słuchając swojego rozmówcy, podającego się za pracownika banku, udała się też do dwóch wpłatomatów. Rozmówca telefonicznie podawał jej kody BLIK do wpłat, które ona wpisywała we wpłatomatach i wkładała pieniądze. Zorientowała się, że jest oszukiwana, kiedy oszust rozpoczął działania w kierunku zabrania na jej dane kredytu.
PAMIĘTAJ! Oszuści mogą podszyć się pod wybrany adres e-mail, numer telefonu, a nawet adres IP. Mieszkance gminy Śrem na telefonie wyświetliła się informacja o tym, że dzwoni ktoś z banku. Spoofing to rodzaj ataku, w którym przestępcy podszywają się pod banki, instytucje, urzędy, firmy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy. Jeśli numer, z którego dzwonią, jest taki sam, jak ten podany na oficjalnej stronie np. banku, połączenie może być sfałszowane. Cyberprzestępcy używają różnych ogólnodostępnych narzędzi w sieci, które pozwalają dzwoniącemu podszywać się pod dowolnie wybrany przez siebie numer. Przerwij połączenie i skontaktuj się ze swoim bankiem. Samodzielnie wybierz numer na klawiaturze telefonu i zweryfikuj, czy osoba, która do Ciebie dzwoniła, mówiła prawdę.
/ Ewa Kasińska /