Uwaga oszustwa internetowe!
Coraz więcej stron internetowych udostępnia opcję zakupów online. Można również zapłacić rachunki, zarezerwować bilet lotniczy, a nawet pracować. Bankowość elektroniczna bardzo uprościła nasze życie. Niemniej jednak przyniosła też nowy rodzaj zagrożeń. Świadomość internautów w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz konieczności ochrony danych osobowych systematycznie wzrasta. Mimo to wciąż zdarzają się oszustwa.
Na atak narażeni są nie tylko przedsiębiorcy. Ryzyku oszustwa podlega właściwie każdy posiadacz konta mailowego, profilu na portalach społecznościowych, a także klient sklepu internetowego.
Zagrożeń można jednak uniknąć, zachowując ostrożność. Poniżej przedstawiamy trzy najczęściej zdarzające się oszustwa internetowe:
1. Oszustwo polegające na łowieniu ofiary
To rodzaj oszustwa polegający na wyłudzeniu danych wrażliwych, np. od osoby posiadającej kartę kredytową lub konto bankowe online. Ofiara zwykle dostaje e-mail z informacją o konieczności zalogowania się na stronie banku lub potwierdzenia danych osobowych na jakimś portalu internetowym. Po kliknięciu w link zawarty w e-mailu, pokrzywdzony kierowany jest na portal będący jedynie imitacja strony banku lub sklepu internetowego. W rzeczywistości ofiara oszustwa podaje na tacy wszelkie dane umożliwiające przelew bankowy online bądź numery karty kredytowej.
2. Wygrana na loterii
Tego rodzaju oszustwa należą do jednych z bardziej popularnych w sieci. Oszukany dostaje e-mail z wiadomością, że został zwycięzcą loterii i w celu odebrania nagrody powinien skontaktować się z organizatorem konkursu. W następnym e-mailu „zwycięzca” proszony jest o wpłacenie jakiejś kwoty, co ma umożliwić odebranie całości wygranej. W tym przypadku przed oszustwem uchroni zdrowy rozsądek i rozwaga. Jeśli nie braliśmy udziału w konkursie, loterii to nie ma możliwości, żebyśmy wygrali jakąkolwiek nagrodę.
3.Fałszywy sklep internetowy
W tego typu sytuacjach odbiorca otrzymuje e-malia z informacją o konieczności potwierdzenia danych. Płatności i przelewy online na fałszywych stronach odbywają się bez protokołu https ( bez zielonej kłódki). Oszust posiadając dane użytkownika, który dał się „nabrać” może ukraść pieniądze z konta bankowego.
Aby uchronić się przed tego typu oszustwami należy pamiętać, że bank nigdy nie wysyła e-mali do klientów w celu potwierdzenia ich danych. Banki internetowe stosują skuteczne, wielostopniowe zabezpieczenia. W momencie logowania bank nie prosi nigdy o podanie całego numeru PESEL lub innego identyfikacyjnego numeru, a jedynie o podanie jego części w połączeniu z hasłem lub kodem wysyłanym poprzez SMS. Nie należy podawać numeru karty kredytowej na stronach internetowych, gdzie brakuje protokołu HTTPS oraz zielonej kłódki w prawym dolnym rogu przeglądarki internetowej. Bankowość elektroniczna jest bezpieczna, jeśli klient zachowuje zasady zdrowego rozsądku i chroni swoje dane osobowe.
Ponadto w przypadku korzystania z usług bankowości elektronicznej warto korzystać z programów antywirusowych płatnych. Płatne wersje posiadają zdecydowanie lepsze zabezpieczenie antywirusowe, co może ustrzec nas przed utratą ważnych danych zapisanych na dysku twardym komputera oraz przed zainfekowaniem komputera przed wirusami, których działanie może polegać na zczytywaniu haseł i loginów, a to w konsekwencji może prowadzić do sporych strat finansowych wyrządzonych przez „amatorów cudzej własności”