Obowiązki właścicieli nieruchomości
Za oknem śnieg i miejscami błoto. Przypominamy, że do obowiązków właścicieli nieruchomości należy nie tylko uprzątnięcie śniegu, ale też błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.
Zgodnie z Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszych, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Jeżeli właściciele nieruchomości nie wykonują tych obowiązków mogą podlegać karze grzywny.
Ustawodawca zaznacza też, iż właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
To do obowiązków gminy należy uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku.
Natomiast do obowiązków zarządu drogi należy: 1) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej; 2) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku.
Autor: Ewa Kasińska